introimage
KUCHNIA najch臋tniej czytane

Powstanie wega艅ski... mi臋sny sklep

introimage
KUCHNIA najch臋tniej czytane

Czy mi臋so ekologiczne jest zdrowsze?

introimage
KUCHNIA najch臋tniej czytane

Jak rozpozna膰 偶ywno艣膰 woln膮 od GMO?

24 Feb
Nutritarianizm - najzdrowsza dieta 艣wiata?
Napisane przez Artyku艂 sponsorowany |
Opublikowane w KUCHNIA Poprawiane: poniedzia艂ek, 24 lutego 2014 14:04
 
rozmiar czcionki zmniejsz czcionk臋 zwi臋ksz rozmiar czcionki
Oce艅 ten artyku艂
(0 g艂os贸w)

Jak daleko jeste艣 w stanie si臋 posun膮膰, aby osi膮gn膮膰 zdrowie i szczup艂膮 sylwetk臋?

Od prze艂omu XX i XX wieku 艣wiat nie jest 艂askawy dla naszego zdrowia. Po raz pierwszy od d艂u偶szego czasu kolejne pokolenia ludzi mog膮 偶y膰 kr贸cej od swoich rodzic贸w. W 艣wiecie oraz lepszej opieki zdrowotnej, zaawansowanej medycyny, opracowywania coraz bardziej skutecznych lek贸w na trawi膮ce ludzi choroby, w krajach wysoko rozwini臋tych ludzie masowo umieraj膮. Nie z powodu wypadk贸w drogowych, o kt贸rych lubi膮 donosi膰 media, ani zab贸jstw czy porwa艅. 艢mier膰 nast臋puje powoli, pocz膮tkowo niepostrze偶enie, ale zawsze w towarzystwie tego samego czynnika 鈥 偶ywno艣ci wysoko przetworzonej.

 

Co艣, co jeszcze ponad p贸艂 wieku temu nie istnia艂o, obecnie trudno wykluczy膰 z jad艂ospisu. Cho膰 ludzie przetwarzali 偶ywno艣膰 od dawna w swoich kuchniach, celem jej konsumpcji, to obecnie przetwarzanie 偶ywno艣ci na masow膮 skal臋 ma jeden cel: stworzenie nowego produktu, kt贸ry b臋dzie si臋 sprzedawa艂. Produkt powinien 艂adnie wygl膮da膰, pachnie膰, mie膰 przyjemn膮 struktur臋, by膰 tanim oraz co najwa偶niejsze 鈥 ma dobrze smakowa膰. Cho膰 biologicznie jeste艣my zorientowani na spo偶ywanie 偶ywno艣ci, kt贸ra ma utrzymywa膰 nasze cia艂o w zdrowiu, obecnie d膮偶ymy przede wszystkim do maksymalizacji przyjemno艣ci zwi膮zanej z jedzeniem jako takim. Pojawi艂a si臋 kultura jedzenia, restauracje, kucharze, marketing i reklama, kt贸re wynaturzaj膮 nasze zapotrzebowania na sk艂adniki, kt贸re by艂y potrzebne do prze偶ycia w czasach, kiedy nie by艂o pr膮du, bie偶膮cej wody i supermarket贸w: bia艂ka, t艂uszczu i w臋glowodan贸w. Bo cho膰 偶yjemy w XXI wieku, nasze cia艂o nadal jest przystosowane do 偶ycie w trudnych warunkach, bez sta艂ego dost臋pu do 偶ywno艣ci. To, co dla wsp贸艂czesnego cz艂owieka sta艂o si臋 wygodnym wybawieniem, gotowy, szybki do zjedzenia produkt, dla ludzkiego organizmu sta艂o si臋 藕r贸d艂em powa偶nym k艂opot贸w. Pojawi艂y si臋 nowe choroby 鈥 cywilizacyjne. Oty艂o艣膰, mia偶d偶yca, choroba niedokrwienna serca, alergie. I mimo i偶 w krajach wysoko rozwini臋tych jest nadmiar 偶ywno艣ci, ludzie umieraj膮 z niedo偶ywienia spowodowanego spo偶ywaniem 偶ywno艣ci przetworzonej.

 

Bia艂ka, t艂uszcze  i w臋glowodany najszybciej mo偶na znale藕膰 w produktach odzwierz臋cych (mi臋so, nabia艂, mleko), przetworzonych zbo偶ach (pieczywo, makaron) i rafinowanych cukrach (s艂odycze). Nie by艂oby ze spo偶ywaniem tych pokarm贸w problemu, gdyby nie ra偶膮co niska zawarto艣膰 w przetworzonej 偶ywno艣ci witamin, minera艂贸w oraz fitochemikali贸w, kt贸re m.in. buduj膮 odporno艣膰 naszego organizmu. Suplementacja mikro- i maktroelement贸w oraz wzmacnianie przetworzonych produkt贸w witaminami, kt贸re zosta艂y utracone w procesie produkcji r贸wnie偶 nie jest dobrym rozwi膮zaniem. Joel Fuhrman, ameryka艅ski lekarz i dietetyk, w swojej ksi膮偶ce 鈥濻uperodporno艣膰. Jak z posi艂k贸w czerpa膰 zdrowie鈥, t艂umaczy, 偶e 鈥瀢zmacnianie przetworzonych pokarm贸w mikroelementami wyros艂o z wczesnego, wybi贸rczego spojrzenia na nauk臋 o 偶ywieni: naukowcy i autorytety opinii publicznej pouczali, 偶e mo偶emy zapobiega膰 k艂opotom zdrowotnym spowodowanym od偶ywaniem ubogim w sk艂adniki od偶ywcze, ma艂o zr贸偶nicowan膮 diet膮 czy nieadekwatnymi ilo艣ciami po偶ywienia po prostu przez suplementacj臋 poszczeg贸lnych mikroelement贸w, kt贸rych brakowa艂o w diecie. Nawet je艣li to zast膮pienie brakuj膮cych mikroelement贸w zdo艂a艂o wyleczy膰 wiele chor贸b i zapobiec tym powstaj膮cym w wyniku niedobor贸w, to podej艣cie uruchomi艂o rewolucj臋 przetworzonej i niezdrowej 偶ywno艣ci, kt贸ra skierowa艂a nasz膮 diet臋 i zdrowie w niew艂a艣ciw膮 stron臋.鈥

 

Jak zatem zdrowo 偶y膰 w 艣wiecie nie niezdrowej 偶ywno艣ci? Joel Fuhrman ma odpowied藕: nutritarianim.

 

Powr贸t do korzeni 鈥 nawet dos艂ownie!


W 艣wiecie nadmiaru kalorii, bia艂ka, t艂uszczu i w臋glowodan贸w Joel Fuhrman proponuje nowe podej艣cie do od偶ywiania, kt贸re wyr贸偶nia makro i mikrosk艂adniki: spo偶ywanie 偶ywno艣ci z uwagi na ilo艣膰 sk艂adnik贸w od偶ywczych zawartych w jednej kcal.

 

Kt贸ry pokarm jest bardziej od偶ywczy: mi臋so wieprzowe czy broku艂? Cho膰 mi臋so wieprzowe ma pe艂nowarto艣ciowe bia艂ko, to broku艂 wygrywa w cuglach pod wzgl臋dem ilo艣ci sk艂adnik贸w od偶ywczych przypadaj膮cych na jedn膮 kilokalori臋. Nutritarianizm zmienia podej艣cie do od偶ywiania, proponuj膮c odej艣cie do liczenia wy艂膮cznie kalorii, bia艂ka, w臋glowodan贸w i t艂uszcz贸w, kt贸re bardzo 艂atwo mo偶na znale藕膰 w 偶ywno艣ci na rzecz wyr贸偶niania produkt贸w, kt贸re na 1 kcal maj膮 najwi臋cej wapnia, b艂onnika, karotenoid贸w, kwasu foliowego, 偶elaza, magnezu, niacyny, witaminy C,  witaminy B12, cynku, antyoksydant贸w oraz innych sk艂adnik贸w od偶ywczych. Dodatkowo bierze pod uwag臋 zdolno艣膰 pokarmu do absorbowania wolnych rodnik贸w. Spo偶ywanie produkt贸w o najwi臋kszej g臋sto艣ci od偶ywczej pozwala nie tylko na dostarczenie wszystkich mikro- i makrosk艂adnik贸w w diecie, bez konieczno艣ci spo偶ywania suplement贸w diety, ale r贸wnie偶 bezpieczn膮 redukcj臋 wagi 鈥 pokarmy o najwi臋kszej g臋sto艣ci od偶ywczej s膮 niskokaloryczne.

 

Joel Fuhrman podj膮艂 ogromny trud i sklasyfikowa艂 偶ywno艣膰 w skali ANDI (Aggregate Nutrient Density Index), kt贸ra w czytelny spos贸b pokazuje kt贸ra 偶ywno艣膰 powinna by膰 najcz臋艣ciej spo偶ywana. Na szczycie listy znalaz艂y si臋 zielone warzywa li艣ciaste, najni偶ej 鈥 oleje, cukier bia艂a m膮ka, frytki. Je艣li codziennie b臋dziemy spo偶ywa膰 produkty o najwi臋kszej g臋sto艣ci od偶ywczej z grupy zielonych warzyw, owoc贸w, nasion i orzech贸w, warzyw str膮czkowych, a w niewielkich ilo艣ciach nabia艂u, ryb i mi臋sa, dodatkowo zwracaj膮c uwag臋, aby mniej wi臋cej 75% kalorii w diecie pochodzi艂o z 偶ywno艣ci surowej, a maksymalnie 10% z 偶ywno艣ci przetworzonej, ryzyko zapadni臋cia na chorob臋 cywilizacyjn膮 jest bardzo niskie.

 

Skala ANDI jest bezwzgl臋dna dla 偶ywno艣ci przetworzonej. Obna偶a jej najwi臋ksze s艂abo艣ci: kalorie, pod kt贸rymi nie kryj膮 si臋 warto艣ci od偶ywcze. To dlatego skala nie jest u偶ywana przez 偶adnego producenta 偶ywno艣ci w ocenie ich produkt贸w. Skala ANDI jest za to 艂askawa dla zdrowej 偶ywno艣ci.

 

- Zdrowa 偶ywno艣膰 cz臋sto jest oskar偶ana o bycie niesmaczn膮, gdy偶 jest sprzedawana w najmniej przetworzonej postaci. A je艣li jest przetworzona, to w sk艂adzie nie znajdziemy ja艂owych sk艂adnik贸w, kt贸re s膮 winne epidemii chor贸b cywilizacyjnych 鈥 m贸wi Waldemar Bodek, kt贸ry postanowi艂 bli偶ej przygl膮dn膮膰 si臋 temu, co jemy i jako pierwszy w Polsce postanowi艂 skal臋 ANDI w ocenie produkt贸w, w sklepie Ecotopia.pl 鈥 Na przyk艂ad s艂odycze, s艂odzone cukrem trzcinowym czy stewi膮 鈥 niby lizak, a jednak smakuje inaczej. Podobnie ciastka, kt贸rych g艂贸wnym sk艂adnikiem jest pe艂noziarnista m膮ka 鈥 ich struktura, krucho艣膰 i smak s膮 odmienne od popularnych ciastek 鈥 t艂umaczy 鈥 Spo偶ywana 偶ywno艣膰 jest paliwem i tak powinni艣my na ni膮 patrze膰 鈥 podkre艣la Waldemar Bodek 鈥 Przegramy, je艣li b臋dziemy patrze膰 na 偶ywno艣膰, a przede wszystkim na przetworzone produkty, przez pryzmat naszych bie偶膮cych potrzeb. To, co zjemy dzisiaj, nawet przez kilka dni b臋dzie trawi艂 nasz organizm, szuka艂 warto艣ciowych dla niego sk艂adnik贸w, uzupe艂nia艂 niedobory, budowa艂 nowe kom贸rki, a nadmiar t艂uszcz贸w, bia艂ek i w臋glowodan贸w przetwarza艂 na tkank臋 t艂uszczow膮. Czy naprawd臋 musimy dok艂ada膰 mu pracy, w postaci trawienia ja艂owej, przetworzonej 偶ywno艣ci, z kt贸rej nic ciekawego nie wyci膮gnie? - pyta.

 

Skala ANDI nie jest jednak idealna. Jej autor nie jest w stanie sklasyfikowa膰 wszystkich produkt贸w 鈥 Je艣li chcemy si臋 jej trzyma膰, mo偶na wybiera膰 produkty jak najmniej przetworzone lub takie, kt贸re zawieraj膮 sk艂adniki sklasyfikowane w skali ANDI 鈥 m贸wi Waldemar Bodek - Najbezpieczniej wybiera膰 偶ywno艣膰 nieprzetworzon膮 i dopiero we w艂asnym domu przygotowa膰 z nich posi艂ek 鈥 t艂umaczy. Nutritarianizm nie wyklucza spo偶ywania mi臋sa i nabia艂u 鈥 produkty takie jak 艂oso艣 czy jogurt naturalny s膮 r贸wnie warto艣ciowe co gruszka czy orzechy w艂oskie. Warto jednak doda膰, 偶e w.w. produkty maj膮 o 70% mniej warto艣ci od偶ywczych co zielone warzywa li艣ciaste i dlatego powinny by膰 jedzone z umiarem.

 

K艂opoty z nutritarianizmem pojawiaj膮 si臋 w zderzeniu ze wsp贸艂czesn膮 kultur膮 jedzenia oraz codziennym przygotowywaniem posi艂k贸w. Wizyta ze znajomymi w restauracji cz臋sto ko艅czy si臋 zam贸wieniem niepe艂nej sa艂atki, bo z wy艂膮czeniem t艂ustych i przetworzonych dodatk贸w, kt贸re nadawa艂y daniu smak. Nutritarianim w domu wymaga du偶ej wyobra藕ni, g艂贸wnie w zakresie 艂膮czenia surowych sk艂adnik贸w w gotowe dania. Bo z surowych sk艂adnik贸w mo偶na zrobi膰 nawet zdrowe i s艂odkie ciasta! Waldemar Bodek:  - Ci, kt贸rzy chc膮 od偶ywia膰 si臋 ultrazdrowo, a maj膮 problem z komponowaniem sk艂adnik贸w, mog膮 zam贸wi膰 w Ecotopia.pl bezp艂atn膮, tygodniow膮 diet臋, opart膮 o produkty g臋ste od偶ywczo, wysoko sklasyfikowane w skali ANDI. Oferujemy r贸wnie偶 dietetyczne wsparcie, co pozwoli 艂agodnie zmieni膰 spos贸b od偶ywiania na zdrowy, bezpieczny i pe艂nowarto艣ciowy.

 

Dla os贸b pocz膮tkuj膮cych w nutritarianizmie warto codzienne jedzenie wprowadza膰 coraz wi臋cej warzyw, najlepiej surowych, kt贸re otrzyma艂y najwy偶sze noty w skali ANDI: jarmu偶, kapusta pastewna, kapusta sitowata, rukiew wodna, bo膰wina, kapusta chi艅ska, szpinak, rukola, sa艂ata rzymska, brukselka. Kolacja oparta o wymienione warzywa dostarczy maksimum warto艣ci od偶ywczych w przeliczeniu na kaloryczno艣膰 posi艂ku.

 

Mi艂o艣nicy s艂odyczy mog膮 zamieni膰 budy艅 oparty na mleku na witaria艅ski:

Czekoladowy budy艅:


Sk艂adniki:


- dojrza艂e awokado
- 2 艣rednie, dojrza艂e banany
- p贸艂 szklanki wody
- 4 艂y偶eczki kakao, najlepiej ekologicznego
- opcjonalnie: 2 namoczone w wodzie daktyle, wi贸rki kokosowe, 艣wie偶e owoce

Wykonanie:


W blenderze miksujemy na g艂adk膮 mas臋 wszystkie sk艂adniki. Je艣li budy艅 oka偶e si臋 zbyt g臋sty, mo偶na doda膰 nieco wi臋cej wody. Je艣li budy艅 ma by膰 s艂odszy, mo偶na doda膰 daktyle i zblendowa膰 ca艂o艣膰.
Po przelaniu do puchark贸w posypa膰 wi贸rkami kokosowymi oraz 艣wie偶ymi owocami.


S艂owa kluczowe:

Komentarze

  • Nie znaleziono komentarza
Dodaj komentarz

Wi臋cej > Kuchnia

Kipi kasza 鈥 kipi konkurs

Wygraj zdrowy zestaw 艣niadaniowy przedszkolaka

. Wi臋cej …

Magazyn Organic - czytaj

banerorganicczasopisma

Zapisz

Organic - ekologia, weganizm, wegetarianizm, zdrowy styl 偶ycia, zdrowe od偶ywianie, rodzicielstwo blisko艣ci, ekologiczne zakupy, 艣wiadoma konsumpcja - Twoja strona natury

/W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu 艣wiadczenia Pa艅stwu us艂ug na najwy偶szym poziomie, w tym w spos贸b dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawie艅 dotycz膮cych cookies oznacza, 偶e b臋d膮 one zamieszczane w Pa艅stwa urz膮dzeniu ko艅cowym. Mo偶ecie Pa艅stwo dokona膰 w ka偶dym czasie zmiany ustawie艅 dotycz膮cych cookies. Wi臋cej >