introimage
ZDROWIE/URODA najchętniej czytane

Argania i czarnuszka pomogą suchej skórze

introimage
ZDROWIE/URODA najchętniej czytane

Sztuczna skóra do testów kosmetyków jest bliska powstania

Dobre Zakupy - zdrowie/uroda


Warning: Creating default object from empty value in /home/femia/ftp/organicmagazinepl/components/com_k2/models/item.php on line 191
04 Feb
Napisane przez Magdalena Sala |
Opublikowane w ZDROWIE/URODA Poprawiane: czwartek, 20 paĹşdziernika 2016 14:24
 
rozmiar czcionki zmniejsz czcionkę zwiększ rozmiar czcionki
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Młodość nie jest wymówką dla choroby.


W lutym  obchodzimy Światowy Dzień Walki z Rakiem. To dobry moment, aby już teraz postawić na profilaktykę. Naukowcy oszacowali, że działania prewencyjne mogą zmniejszyć liczbę zgonów wywołanych nowotworami nawet o 40%. Jednym z bardzo ważnych aspektów jest stosowanie diety bogatej w roślinne przeciwutleniacze i fitosterole.


Najczęściej występującymi nowotworami w Polsce są wciąż rak płuc, piersi i prostaty. Autorzy publikacji ?Prognozy zachorowalności i umieralności na nowotwory złośliwe w Polsce do 2025 roku? z Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie, w najbliższych latach wskazują na wzrost zachorowalności na raka piersi we wszystkich grupach wiekowych, szczególnie wśród kobiet po 50. roku życia. Z kolei zachorowalność na raka prostaty wśród mężczyzn od lat 90. XX wieku gwałtownie wzrasta i wraz ze starzeniem się naszej populacji ta tendencja będzie się utrzymywać. Prognozy są, więc dość pesymistyczne. Stąd niezwykle ważna jest profilaktyka zdrowotna i wykształcenie dobrych nawyków, aby móc cieszyć się długim, zdrowym życiem.


Zalecenia profilaktyczne


Światowy Instytut Badań nad Rakiem oraz twórcy Europejskiego Kodeksu Zwalczania Raka jako działania zapobiegawcze zalecają przede wszystkim: utrzymywanie prawidłowej masy ciała (wskaźnik BMI do 25) i obwodu talii (u kobiet do 80 cm, u mężczyzn do 90 cm) oraz aktywność fizyczną. Równie istotne są także: ograniczanie picia alkoholu, rezygnacja z palenia tytoniu i ochrona przeciwsłoneczna skóry (nie tylko latem). Pamiętajmy o regularnych badaniach diagnostycznych. Lekarze podkreślają, jak ważne jest zdrowe odżywianie ? zmodyfikujmy swój dzienny jadłospis i włączmy do niego więcej naturalnych produktów.


Dobre nawyki żywieniowe


Produkty wysoko przetworzone, naszpikowane konserwantami, są źródłem toksycznych substancji, które mogą działać rakotwórczo. Jakie produkty wykluczyć z diety? Należy wystrzegać się przede wszystkim żywności bogatej w tłuszcze i cukry, zawierającej tzw. ?puste kalorie?, a ubogiej w błonnik (czyli batonów, chipsów, słodzonych napojów). Należy także mniej solić potrawy, nie spożywać spleśniałych ziaren i orzechów, gdyż ich spożycie podnosi ryzyko rozwoju raka wątroby. Zamiast tego jedzmy dużo świeżych warzyw i owoców, roślin strączkowych i pełnoziarnistych produktów zbożowych. Warto wprowadzić tłuszcze roślinne, takie jak oleje, czy oliwa z oliwek.


W przyrodzie znajdziemy wiele roślin będących naturalnymi przeciwutleniaczami (antyoksydantami), czyli substancjami chemicznymi, które wspierają procesy obronne komórek człowieka i pomagają zapobiegać wielu chorobom, w tym nowotworom. Najwięcej przeciwutleniaczy zawierają m.in.: zmielony cynamon, aronia, fasola, jagody, śliwki, truskawki i maliny. Nie zapominajmy więc, o owocach i warzywach w codziennej diecie i starajmy się spożywać je na surowo, gdyż wraz z obróbką termiczną (smażeniem, gotowaniem) maleje w nich zawartość antyoksydantów.


W profilaktyce rozwoju raka piersi i prostaty na szczególną uwagę zasługują rośliny zawierające fitosterole i fitohormony (fitoestrogeny). Ich działanie prewencyjne, a nawet niszczący wpływ na komórki nowotworowe, opisują liczne prace badawcze amerykańskich i francuskich naukowców. Niezwykle cenne połączenie fitosteroli z antyoksydantami znajdziemy w olejach roślinnych, sezamie, słoneczniku i pestkach dyni, natomiast soja to najlepsze źródło fitoestrogenów.


Soja na menopauzę i raka piersi


Fitoestrogeny są roślinnymi związkami chemicznymi, które w organizmie ludzkim działają podobnie do estrogenu. Znajdziemy je w jabłkach, rabarbarze, czereśniach i czosnku. Najbogatszym źródłem fitoestrogenów (przede wszystkim izaflawonów) są produkty sojowe. Zwiększenie ich spożycia może przyczynić się do złagodzenia objawów menopauzy, zmniejszyć ryzyko rozwoju miażdżycy, raka piersi i przerostu prostaty. Dzięki tradycyjnej diecie azjatyckiej bogatej w soję Japonki praktycznie bezobjawowo przechodzą okres przekwitania, a zapadalność na choroby nowotworowe jest u nich prawie pięciokrotnie niższa niż u mieszkanek Europy i Ameryki.


Pestki dyni i oleje źródłem cennych fitosteroli


Fitosterole to organiczne związki chemiczne (sterole), występujące naturalnie w roślinach (i w tłuszczach roślinnych), które mają budowę cząsteczki zbliżoną do struktury cholesterolu. Fitosterole występują m.in. w owocach i warzywach, lecz najbogatszym ich źródłem są orzechy, nasiona i oleje roślinne. Dowiedziono, że fitosterole posiadają działanie obniżające poziom cholesterolu we krwi. Ponadto, wegetarianie oraz mieszkańcy krajów azjatyckich, którzy spożywają duże ilości roślin strączkowych i olejów roślinnych posiadają znacznie niższy poziom cholesterolu i rzadziej zapadają na choroby nowotworowe, w porównaniu do mieszkańców Zachodu. Liczne badania epidemiologiczne pokazują, że wysoka zawartość steroli roślinnych w diecie może zapobiegać występowaniu nowotworów jelita grubego, piersi i prostaty.


Fitosterole są szczególnie istotne w profilaktyce rozwoju raka prostaty. Wykazano bowiem, że mogą obniżać poziom testosteronu i pomagać w leczeniu przerostu prostaty. Pestki dyni zawierają wysoki poziom fitosteroli, a także cenne antyoksydanty, takie jak witamina C i beta-karoten. Mieszkańcy krajów bałkańskich chętnie spożywają nasiona dyni, co ciekawe odnotowano wśród nich znikomą ilość zachorowań na nowotwór gruczołu krokowego. Obecnie leki roślinne z wyciągiem z pestek dyni, są stosowane w leczeniu przerostu prostaty.


Wśród olejów roślinnych bogate w fitosterole są olej słonecznikowy i oliwa z oliwek. Warto także spróbować orientalnych i niezwykle zdrowych olejów, szczególnie oleju sezamowego i oleju arganowego. ? Olej z arganii zajmuje szczególne miejsce w arabskiej medycynie ludowej. Jest bogaty w kwasy omega-6 i omega-9. Zawiera również schotenol i spinastol ? sterole rzadko występujące w olejach roślinnych. Francuscy naukowcy odkryli, że w wyizolowanej postaci są zabójcze dla komórek nowotworowych. Dodatkowo olej arganowy posiada więcej witaminy E niż oliwa z oliwek  - witamina E jest jednym z najsilniejszych naturalnych przeciwutleniaczy, zwanym ?zabójcą wolnych rodników? ? mówi Agnieszka Śliwka-Gumienna, Marketing & PR Manager Maroko Produkt. Stosujące olej arganowy Marokanki rzadziej niż Europejki zapadają na raka piersi, a Marokańczycy nie miewają problemów z potencją i przerostem prostaty.

 


Słowa kluczowe:

Komentarze

  • Nie znaleziono komentarza
Dodaj komentarz

Magazyn Organic - czytaj

banerorganicczasopisma

Zapisz

Informacje

Organic - ekologia, weganizm, wegetarianizm, zdrowy styl życia, zdrowe odżywianie, rodzicielstwo bliskości, ekologiczne zakupy, świadoma konsumpcja - Twoja strona natury

/W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej >